Guide til huskøb – tjekliste ved overtagelse af hus

Dagen du har ventet på, er endelig kommet, men er du godt forberedt? Din køberrådgiver er med dig hele vejen, og derfor har vi her lavet en guide til huskøb med en tjekliste til dig. Hent gratis tjeklisten herunder:

Inden overtagelsesdagen

Selve bolighandlen er i sidste fase af processen og du kan snart få nøglerne til din nye bolig. Dog har du og din køberrådgiver lidt flere praktiske opgaver, I skal igennem inden overtagelsesdagen:

  • Din køberrådgiver skal have meldt endelig handel, hvilket vil sige at alle forbehold din rådgiver (i samråd med dig) har stillet overfor sælger/mægler, skal være afklaret.
  • Næste opgave er ”Tinglysning af skøde”. Du skal underskrive skødet med NemID på tinglysningen.dk. Skødet er det officielle dokument som viser, hvem der ejer ejendommen. Denne oplysning er offentlig tilgængelig.
  • Din bank skal stille en bankgaranti, der garanterer sælger, at købesummen vil blive deponeret senest på den aftalte overtagelsesdag. Hvis du selv har det fulde beløb, skal banken overføre betaling til sælger. Det samme er gældende hvis overtagelsesdagen er tæt på tidspunktet, hvor du køber ejendommen. Din bank hjælper dig med denne del og din køberrådgiver samt mægler sikrer dig, at banken gør det indenfor tidsfristen.
  • Handelsomkostninger, som indeholder honorar til køberrådgiver og tinglysningsafgiften til SKAT for skødet (0,6% af købesummen + 1.660 DKK i fast gebyr), skal være betalt.
  • Hvis du har købt hus eller villalejlighed skal hus/brandforsikring være tegnet og træde i kraft den dag, du får nøglerne i hånden.
  • Hvis du har købt hus eller villalejlighed og ønsker at tegne ejerskifteforsikring, skal denne være tegnet og ofte betalt den dag, du modtager nøglerne. Det er ikke muligt at tegne en ejerskifteforsikring, efter du får nøglerne.
  • Hvis du har købt en ejerlejlighed og ønsker at tegne en lejlighedsforsikring, skal denne være tegnet inden du får nøglerne.
  • Du skal melde flytning på borger.dk

Som det fremgår af ovenstående, er der stadig en del, der skal på plads, inden du kan få nøglerne til din nye drømmebolig. Køberrådgiveren vil hjælpe dig hele vejen gennem bolighandlen – så alle ovenstående deadlines overholdes og du vil blive informeret om, hvad du som køber skal være opmærksom på.

På overtagelsesdagen

Du er dog ikke helt i mål endnu. På selve overtagelsesdagen skal du huske følgende:

  • Overtagelsen er som udgangspunkt kl. 12.00 – medmindre andet er aftalt.
  • Hvis du aftaler en anden overtagelsesdag med mægler/sælger, er det meget vigtigt, at du giver din køberrådgiver denne information, da rådgiveren, som tidligere nævnt, sikre at alle ovenstående punkter er afklaret, inden du får nøglerne. Dermed sikre du, at der ikke glemmes noget eller mister muligheden for at tegne ejerskifteforsikring.
  • Der er desværre ikke et krav om, at ejendommen er rengjort (selvom det kunne være dejligt). Det er dog kutyme at ejendommen er ryddelig på overtagelsesdagen. Du kan derfor ikke klage over manglede rengøring.
  • Alle hårde hvidevarer, som er nævnt i købsaftalen eller salgsopstilling, skal være funktionsdygtige på overtagelsesdagen. Derfor skal du gennemgå dem alle og gerne sammen med mægler, Det er en god idé, at du sammen med mægler gennemgår og afprøver evt. hårde hvidevarer og stikkontakter, så I er sikre på, at alt er som aftalt. Du vil være godt stillet i forhold til at rette krav mod sælger, hvis ikke de hårde hvidevarer virker, da mægler også selv har set denne mangel. Du skal huske at give din køberrådgiver besked, hvis ikke de hårde hvidevarer virker, da rådgiveren kan hjælpe med evt. krav overfor sælger. Du kan med fordel tage billeder/videoer af disse mangler.
  • Alle forbrugsmålere, såsom el, vand, varme, brænde og olie aflæses. Hvis forsyningsværkerne IKKE selv afregner overfor sælger, vil målingerne blive medtaget på refusionsopgørelsen, som opdeler de forskellige udgifter mellem køber og sælger. (Du kan læse mere om refusionsopgørelsen længere nede)
  • Gennemgå boligen for fejl og mangler. Send dem alle til din køberrådgiver, der vil hjælpe dig med at afklare, hvilke fejl og mangler, som man eventuelt kan rette mod sælger. Der vil være en del småfejl, som man ikke kan rette krav for (gælder ikke hårde hvidevarer), da der er en bagatel grænse på ca. 5000 DKK for fejl og mangler, som man med rimelig kan forvente når man køber en bolig, der har været beboet.

Efter overtagelsen

Efter overtagelsesdagen, er det sidste step refusionsopgørelsen, inden hele dit bolighandel er afsluttet.

Refusionsopgørelsen er en opgørelse over de udgifter, som sælger har betalt forud for overtagelsesdatoen, men som skal betales af køber fra overtagelsesdagen – eller omvendt. f.eks. betaler sælger ofte ejendomsskat forud for 6 måneder ad gangen. Hvis køber flytter ind i denne periode, vil køber skulle refundere noget af ejendomsskatten til sælger. Dette sker via refusionsopgørelsen. Det samme gør sig gældende, hvis man har tegnet en ejerskifteforsikring. I det tilfælde betaler sælger halvdelen af den ejerskifteforsikring, som sælger har tilbudt. Dette beløb medtages også på refusionsopgørelsen, som til slut viser om køber eller sælger har penge til gode, ligesom forbrugsaflæsninger medtages, hvis ikke forsyningsværkerne selv afregner disse.

Refusionsopgørelsen udarbejdes af mægler eller køberrådgiveren mellem 14-30 dage efter du er flyttet ind.

Når både du og sælger har godkendt refusionsopgørelsen, saldoen er betalt til den af Jer, som skal have penge retur og skødet ikke længere har anmærkninger med sælgers tidligere lån, vil hele din bolighandel være afsluttet. Din sag med køberrådgiveren er endelig slut, hvis du har valgt en køberrådgiver, som vil være med dig i handlen hele vejen fra start til slut.

Vi håber vores guide til huskøb kan gøre det lidt nemmere at få styr på det hele, og gøre dig mere tryg i handlen af dit nye hus.

Har du brug for hjælp eller spørgsmål?

Skriv til os herunder, så vi vender vi tilbage til dig hurtigst muligt – eller ring til os på 70 60 50 38.

[ninja_form id=1]